Międzynarodowy projekt z języka niemieckiego

Międzynarodowy projekt z języka niemieckiego ”Planspiel”

28 listopada przedstawiciel Instytutu Goethego, Piotr Garczyński, przeprowadził w naszej szkole międzynarodowy projekt z języka niemieckiego, pt. „Miasto neutralne klimatycznie”.

23 uczniów z klas 7 i 8 wzięło udział w 5 godzinnym spotkaniu, podczas którego mieli okazję poznać innowacyjną metodę uczenia się – grę symulacyjną, tzw. Planspiel.

Gra symulacyjna umożliwia naukę opartą na doświadczeniu, która jest uważana za szczególnie efektywną. Przy okazji wywołuje pozytywne emocje, które jak wiadomo, wspomagają proces zapamiętywania. Uczestnicy projektu wcielili się na czas trwania gry w role różnych grup interesu publicznego w fikcyjnym mieście Fonta, np. w rolę burmistrza, członka “Fridays for Future”, przedstawiciela stowarzyszenia branżowego lub szefa biura turystycznego.

Podczas trwania gry nasi uczniowie mieli okazję przyjrzeć się kluczowym kwestiom związanym z tematem klimatu oraz uświadomić sobie, jak trudne i jednocześnie ważne jest branie pod uwagę różnych interesów oraz wypracowywanie kompromisów.

Jednym z punktów projektu było, by uczestnicy gry na zaproszenie burmistrza spotkali się przy tzw. okrągłym stole. Biorąc pod uwagę ustalony budżet, dyskutowali i negocjowali możliwe środki oraz głosowali nad tym, w jaki sposób można zmniejszyć emisję CO2 w mieście o połowę do 2030 roku. W perspektywie średnioterminowej miasto miało stać się “neutralne dla klimatu”, a zatem nie emitować już CO2, pomagając w ten sposób zatrzymać globalne ocieplenie.

Po ukończeniu gry symulacyjnej obserwator projektu, pedagog szkolny, Luiza Bieszke-Wolf, podzieliła się z uczniami swoimi spostrzeżeniami na temat ich umiejętności pracy w grupie, prowadzenia dialogu opartego na szacunku oraz wypracowywania wspólnych stanowisk.

Projekt ten stworzył uczniom niewątpliwie przestrzeń do spróbowania swoich sił w przedstawianiu swoich racji, argumentowaniu, szukaniu różnych rozwiązań, negocjowaniu i podejmowaniu decyzji.

Przed nami jeszcze jeden punkt projektu- nagranie filmiku w języku niemieckim, będącego podsumowaniem wyniku dyskusji uczestników gry symulacyjnej.

Nauczycielka języka niemieckiego, Małgorzata Lutowska

Międzynarodowy projekt z języka niemieckiego - 28.11.2024

Ułatwienia dostępu