Światowy Dzień Jabłka w kl. 1-3

Od wielu lat realizujemy w SP nr 1 w Czersku program edukacyjny “Owoce i warzywa w szkole”, który ma na celu zachęcanie dzieci do świadomego korzystania z darów natury znajdujących się w polskich sadach i ogrodach warzywnych. Jesień obfituje w takie bogactwa jak różnobarwne owoce i warzywa. Aby przybliżyć dzieciom zagadnienia dotyczące zasad odżywiania zorganizowano dla dzieci w klasach 1-3 projekt edukacyjny z okazji “Światowego Dnia Jabłka”.

 Zadania realizowane w klasach pierwszych to przede wszystkim zabawy dydaktyczne związane z wielozmysłowym poznawaniem jabłek i ich przeliczanie, różnorodne działania plastyczne oraz zabawy rytmiczne i integracyjne. W klasach drugich realizowano zadania metodą projektów według innowacji zaproponowanej przez p. Annę Skóra i obejmowały one różne obszary edukacyjne. W klasach trzecich utrwalano dotychczasowe wiadomości i umiejętności uczniów oraz dokonywano podsumowań i wysuwania wniosków związanych ze zdrowym stylem życia i odpowiednim odżywianiem.

W zależności od czasu i poziomu klasy udało się nam wykonać następujące zadania:

  • edukacja przyrodnicza – film edukacyjny “Od kwiatuszka do jabłuszka”; omówienie cyklu rozwoju oraz budowy jabłka; eksperyment “Ciemniejące jabłko”. Film przyrodniczy “Jak powstaje owoc?” oraz pogadanka nt. jabłek występujących w polskich sadach;
  • e. plastyczna – kolorowanka “Jabłko” lub malowanie obrazka “W sadzie”. Praca plastyczna z wykorzystaniem rolki papierowej i foremek do muffinek  – “Ogryzek jabłka”;
  • e. techniczna – wydzieranka “Jabłko” (np. z bibułkowych kuleczek); zabawa dydaktyczna: “Obieramy jabłko” – Kto ma najdłuższą obierkę? Obsługa sokowirówki oraz zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń technicznych;
  • e. polonistyczna – rozsypanka wyrazowa jako hasło przewodnie wprowadzające temat; obserwacja jabłka – dobieranie określeń pasujących do prezentowanego jabłka. Przysłowia lub powiedzonka o jabłku, opis jabłka oraz jabłka w opowieściach historycznych;
  • e. matematyczna – dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 – przyczepianie na jabłoni wyników działań matematycznych w postaci jabłek. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych o jabłkach (zrywanych, sprzedawanych, zjedzonych, przetworzonych); działania arytmetyczne w zakresie liczbowym dobranym dla odpowiedniego poziomu klas;
  • e. muzyczna – zabawa integracyjna “Wędrujące jabłko” przy piosence “Jabłko, jabłuszko”. Nauka piosenki pt. “Czerwone jabłuszko” oraz nauka tańca “Kujawiak”;
  • e. zdrowotna – wartości odżywcze jabłek, wielozmysłowe poznawanie jabłka: wygląd, zapach, smak, dotyk (zabawa dydaktyczna). Produkowanie i degustacja soku jabłkowego;
  • wychowanie fizyczne – biegi sztafetowe z wykorzystaniem jabłek, toczenie jabłek lub zbieranie jabłek na czas;
  • zajęcia komputerowe – jabłonie rosnące w polskich sadach oraz tworzenie prezentacji o jabłkach.

Przy okazji udało się nam ustalić wśród uczniów klas trzecich, że JABŁKO istnieje w naszej kulturze od bardzo dawna. Tak oto:

Adam i Ewa – Jabłko, czyli najpopularniejszy polski owoc był znany ludziom od epoki kamiennej, ale możliwe, że nawet wcześniej. Podobno jabłko było powodem wygnania Ewy i Adama z Raju.

Jabłka w mitologii – Według greckich mitów pierwsza jabłoń została stworzona przez boginię ziemi – Gaję. Drzewko rodziło złote jabłka dające nieśmiertelność. Jabłko było też przyczyną wojny trojańskiej. Legenda o Wilhelmie Tellu – W ramach kary za odmowę ukłonu w kierunku symbolu cesarskiej władzy Wilhelm Tell został wystawiony na karkołomną próbę. Musiał trafić strzałą z kuszy w jabłko ustawione na głowie swojego syna. Wilhelm Tell na szczęście trafił w jabłko i z próby wyszedł zwycięsko.

Jabłko Newtona – Według legendy Isaak Newton odkrył prawo grawitacji dzięki obserwacji jabłek spadających z drzew w jego sadzie. Mówi się nawet, że doznał olśnienia, gdy jedno z nich spadło mu prosto na głowę. Miał wówczas odkryć, że upadek ciał na ziemię oraz ruch ciał niebieskich jest powodowany przez tę samą siłę – grawitację

Uczniowie klas drugich i trzecich realizując zadanie “Przysłowia mądrością narodu” zanotowali w swoich zeszytach następujące teksty:

  •  „Niedaleko pada jabłko od jabłoni”.
  • „Jedno jabłko dziennie i lekarz z dala ode mnie”.
  • „Jakie jabłko, taka skórka, jaka matka, taka córka”.
  • „Stłuc kogoś na kwaśne jabłko” (najprawdopodobniej określenie wywodzi się od niedojrzałych, kwaśnych jabłek – aby zmiękły i były zdatne do spożycia należało je porządnie obić).

W szkolne obchody Światowego Dnia Jabłka w dniu 27 września 2024r. zaangażowały się następujące klasy:

Klasa 1a – wych. p. Celina Kliczkowska;

Klasa 1b – wych. p. Paulina Kryczyk;

Klasa 1d – wych. p. Anna Cieminska;

Klasa 2a – wych. p. Karolina Makowska;

Klasa 2b – wych. p. Ewa Keister;

Klasa 2c – wych. p. Anna Skóra i p. Agnieszka Mądra;

Klasa 2d – wych. p. Ewa Bonkowska;

Klasa 3a – wych. p. Lidia Pozorska;

Klasa 3b – wych. p. Ewa Rutkowska;

Klasa 3c – wych. p. Kamila Linda i p. Kamila Lewandowska-Gilla;

Klasa 3d – wych. p. Monika Łobocka.

Wszystkim uczniom, nauczycielkom oraz wspomagającym Rodzicom należą się serdeczne podziękowania za zaangażowanie podczas przygotowywania i realizacji zadań metodą projektów. JABŁKA to najpopularniejsze polskie owoce i włączenie ich w nasz codzienny jadłospis korzystnie wpłynie na zdrowie i rozwój dzieci.

Przypomnijmy: W jabłku znajdziemy witaminy z grupy B, witaminy A, E i K, antyoksydanty (przeciwutleniacze), a także minerały: jod, potas, magnez, cynk, fluor, mangan, siarkę, miedź i fosfor.

ŻYCZYMY ZDROWIA I WIELU SMACZNYCH JABŁEK  !!!

Opracowanie:
Paulina Kryczyk,- klasy pierwsze;
 Anna Skóra – klasy drugie;
Lidia Pozorska – klasy trzecie.

Światowy Dzień Jabłka w kl. 1-3 - 27.09.2024

Ułatwienia dostępu