Elementy hortiterapii w kl. 2a
W dniu 17 maja 2024r. uczniów klasy 2a odwiedziła pani Agnieszka Mądra i zachęciła dzieci do prac ogrodniczych. Już dawno naukowcy stwierdzili, że czynności wykonywane w ogrodzie, pielęgnacja roślin i związana z tym aktywność fizyczna bardzo korzystnie wpływa na ludzi: zielone barwy roślin poprawiają nastrój, a zabiegi pielęgnacyjne aktywizują zmysły.
Najpierw dzieci wysłuchały opowieści o strukturze gleby i funkcjach jakie pełni każda warstwa ziemi. Drugoklasiści uważnie słuchali opowieści o “Piaszczusi, Glinusi i Czarnusi”, a następnie dzielili się swoimi wrażeniami związanymi z doświadczeniami, które zaproponowała pani Agnieszka.
Najprzyjemniejsza okazała się ta część spotkania, gdy uczniowie sami zaczęli tworzyć swoje “ogrody w słoiku”. Okazało się, że dzieci zapamiętały doskonale informacje przekazywane przez panią Agnieszkę o glebie i układały w słoikach symboliczne warstwy ze zgromadzonych materiałów: kamyków, keramzytu, zrębków, kory, żwirku, ziemi ogrodniczej, W tak przygotowanym podłożu można było umieścić roślinki. Ta czynność była dla wszystkich wyjątkowa, ponieważ sadzonki aksamitek zostały wyhodowane w klasie 2a – dzieci wysiewały nasiona kwitów podczas zajęć z okazji Dnia Ziemi 22 kwietnia 2024r.
Podsumowując zajęcia pani Agnieszka wyjaśniła, że czynności wykonywane w ogrodnictwie wykorzystuje się podczas terapii różnych schorzeń i dolegliwości. Specjaliści zajmujący się leczeniem lub rehabilitacją w ogrodach stosują:
- hortiterapię bierną – wąchanie, oglądanie i dotykanie roślin w specjalnych ogrodach terapeutycznych, mające na celu pobudzić układy zmysłów;
- hortiterapię czynną – sadzenie, pielęgnacja, podlewanie, zbieranie i rozmnażanie roślin oraz pomoc w wykonywaniu innych czynności w ogrodzie.
Uczniowie klasy 2a serdecznie dziękują pani Agnieszce Mądrej za ciekawe zajęcia przyrodnicze z elementami hortiterapii. Uczniowie zachęceni tworzeniem własnych ogródków w słoikach stwierdzali, że pielęgnowanie i obserwowanie rozwoju roślin jest bardzo pasjonujące i teraz będą pomagały rodzicom podczas wykonywania różnych czynności w przydomowych ogrodach i balkonowych ogródkach.
Opracowanie: Lidia Pozorska