Szkoła

Dane adresowe

Szkoła Podstawowa nr 1
im. Janusza Korczaka
ul. Dworcowa 8
89-650 CZERSK
tel. sekretariat (052) 3989117
fax (052) 3953862

mail: biuro@sp1.czersk.pl

Dyrekcja

Dyrektor
mgr Dominika Oksentowicz
Wicedyrektorzy
mgr Danuta Szlachcikowska
mgr Katarzyna Chmielewska
mgr inż. Kazimierz Kosecki

Kadra pedagogiczna

Edukacja przedszkolna
Katarzyna Czarnowska
Jolanta Kowalewska
Paulina Kryczyk
Maria Łangowska
Karolina Makowska
Agnieszka Mądra
Anna Skóra
Edukacja wczesnoszkolna
Joanna Słomińska
Izabela Rudnik
Janina Kulesza
Maria Adamczyk
Ewa Bonkowska
Mirosława Knitter
Lidia Pozorska
Ewa Rutkowska
Urszula Sroka
Wioleta Kamińska
Kamila Linda
Celina Kliczkowska
Monika Łobocka
Wioleta Pora
Wirginia Chuda
Kamila Lewandowska-Gilla
Język polski
Hanna Kaszubowska
Maria Gajewska
Hanna Mrozińska
Barbara Ringwelska
Katarzyna Porożynska
Martyna Szark
Języki obce
Dominika Oksentowicz
Monika Chabowska
Katarzyna Czarnowska
Aleksandra Dziecielska-Jasnoch
Ewa Gromowska
Anna Leszczyńska
Agnieszka Wiencelewska
Beata Drewczynska
Kamila Zaranek
Język kaszubski
Aleksandra Dzięcielska-Jasnoch
Historia
Mirosław Talewski
Barbara Ringwelska
WOS
Mirosław Talewski
Przyroda
Ewa Keister
Ewelina Bąk
Bożena Spica
Matematyka
Anna Połom
Justyna Namirowska
Hanna Kobryń
Piotr Czarnowski
Biologia
Ewelina Bąk
Bożena Spica
Geografia
Danuta Szlachcikowska
Katarzyna Chmielewska
Fizyka
Kazimierz Kosecki
Marek Grzonka
Informatyka
Ewa Bonkowska
Piotr Czarnowski
Kazimierz Kosecki
Technika
Ewa Gromowska
Plastyka
Barbara Jażdżewska
Muzyka
Piotr Gliszczyński
Religia
Sonia Babinska
Bernadeta Rostankowska
Barbara Jażdżewska
Joanna Jażdżewska
Edukacja dla bezpieczeństwa
Danuta Bąk
Wychowanie fizyczne
Ewa Pruszak
Jacek Wycinka
Marian Szmagliński
Czesław Sikora
Tomasz Kędzierski
Filip Pruszak
Żeglarstwo
Czesław Sikora
Tomasz Kędzierski
Filip Pruszak
Sebastian Gwizdała
Nauczyciel wspomagający
Wirginia Chuda
Katarzyna Grad-Kuklińska
Kamila Lewandowska-Gilla
Dominika Śledź
Karolina Zatorska
Nauczyciel terapeuta
Agnieszka Wróblewska
Pedagog
Luiza Bieszke-Wolf
Psycholog
Laura Breszka
Logopedia
Wioleta Jabłońska
Świetlica
Beata Karczyńska
Ewa Keister
Anna Rekowska
Małgorzata Lutowska
Biblioteka
Krystyna Jażdżewska
Katarzyna Porożynska
Patrycjusz Muchowski
Wychowanie do życia w rodzinie
Ewa Keister

Wszystkie pliki do pobrania

    Patron szkoły

    Właściwie nazywał się Henryk Goldszmit, urodzony 22 VII 1878 lub 1879 w Warszawie, zginął ok. 10 V1 1942, zamordowany przez hitlerowców w obozie koncentracyjnym – prawdopodobnie w Treblince. Nowelista, powieściopisarz, publicysta, pedagog. Ukończył medycynę na UW. W 1903 rozpoczął pracę jako lekarz w szpitalu dziecięcym w Warszawie, równocześnie rozwijał działalność w czytelniach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności i pracę literacką. W 1911 objął dyrekcję Domu Sierot dla dzieci żydowskich, a po wojnie także Naszego Domu – sierocińca dla dzieci polskich. Założył i redagował „Gazetę Domu Sierot” i „Gazetkę Naszego Domu”. W 1atach 1926-30 prowadził „Mały Przegląd”, pismo eksperymentalne, redagowane przez dzieci. Debiutował sztuką Którędy?, która w 1899 w konkursie „Kuriera Warszawskiego” uzyskała wyróżnienie. Wkrótce rozpoczął współpracę – jako felietonista – z tygodnikiem humorystyczno – satyrycznym „Kolce”.
    Od 1901 zaczęły się kolejno ukazywać utwory literackie i pedagogiczne Korczaka:
    Dzieci ulicy – 1901;
    Dziecko salonu – 1906;
    Mośki, Joski i Srule – 1910;
    Józki, Jaśki i Franki – 1911;
    Bobo – 1914;
    Jak kochać dziecko – 1919 – 20;
    Kiedy znów będę mały – I wydanie 1925, ostatnie 1961;
    Prawo dziecka do szacunku – 1920;
    Pedagogika żartobliwa – 1939;
    Książki Korczaka były tłumaczone na liczne języki obce. Korczak umiejętnie łączył cechy lekarza, pedagoga i literata. Żądał równouprawnienia dziecka, prawa dziecka do szacunku, do poważnego traktowania jego spraw i przeżyć, do suwerennej odrębności i specyfiki – „prawa dziecka, by było tym, czym jest”. Chciał przede wszystkim zapewnić dziecku swobodę harmonijnego rozwoju całej osobowości, wydobyć pełnię ukrytych sił, wychować w umiłowaniu dla dobra, piękna i wolności. Utwory dla dzieci i o dzieciach, oparte na autentycznych obserwacjach autora, wyrastają wprost z jego zainteresowań pedagogicznych i psychologicznych, są artystyczną egzemplifikacją tez wychowawczych. Największą popularność zyskały następujące pozycje:
    Sława – I wydanie 1913, ostatnie 1958
    Król Maciuś Pierwszy – I wydanie 1923, ostatnie 1977
    Król Maciuś na wyspie bezludnej – I wydanie 1923, ostatnie 1977
    Bankructwo małego Dżeka – I wydanie 1924, ostatnie 1966
    Kajtuś czarodziej – I wydanie 1935, ostatnie 1973

    PROŚBA DZIECKA – JANUSZ KORCZAK
    Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
    Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
    Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
    Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.
    Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
    Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
    Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
    Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga !
    Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
    Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.
    Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
    Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
    Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
    Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
    Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
    Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
    Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
    Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
    Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
    Nie bój nie miłości. Nigdy.

    Hymn szkoły

    Tytuł: „Wiwat, wiwat nasza szkoło”
    My z czerskiej szkoły,
    Wszyscy zgodnie chcemy by,
    Każdy dzień spędzony tutaj
    Pożyteczny dla nas był.
    Tutaj każdy nauczyciel,
    Dla nas jak najlepiej chce,
    Że nauka najważniejsza
    O tym każdy uczeń wie.

    Ref. Wiwat! ,wiwat! nasza szkoło!,
    Tyś radością jest,
    Jesteś naszym drugim domem
    Dobrze tu czujemy się.

    Tu patronem Janusz Korczak,
    Co przyjacielem dzieci był,
    Postarajmy się więc wszyscy
    Iść tą drogą, którą szedł
    Więc patrona bierz za przykład,
    By osiągnąć w życiu cel,
    Bądź sumienny, pracuj pilnie,
    Nigdy nie poddawaj się.

    Ref. Wiwat! wiwat! nasza szkoło!
    Tyś radością jest,
    Jesteś naszym drugim domem
    Dobrze tu czujemy się.

    Ułatwienia dostępu